torsdag 7 juli 2011

Skäms SF!

Har tur.  På planet från Stockholm finns också Karlovy Vary-veteranen Freddy Olsson, som varit här i över tjugo år på raken.  I år är han här i trippelkapacitet.
 Som medproducent till polacken Lech Majewskis ”Kvarnen och korset” efter en roman av Michael Francis Gibson, en film som väcker liv i och mediterar över en av Pieter Bruegels mest berömda episka målningar ’Kvalleriets procession’ färdigställd 1564.
 Som ansvarig för främst det östeuropeiska urvalet till Göteborgs Filmfestival.
Som medlem i dokumentärfilmsjuryn
Och det visar sig snart, som oskattbar guide och introduktör för en förstagångsbesökare. 
Han känner bokstavligen ’alla’ i filmfestivalernas världsomspännande nätverk och därtill producenter, distributörer och de flesta i de kulturinstitutioner som har film på agendan.
 Under en drygt två timmar lång biltransport från flygplatsen i Prag utbyter han erfarenheter från Sundance med branschbibeln Variety’s  unga medarbetare, här för att presentera filmerna i serien ’Tio europeiska regissörer att hålla ögonen på’ – där också svenska Lisa Aschan ingår med ’Apflickorna’.
Väl framme leder han mig till ackrediteringsdesken i den nästan enda byggnaden som fullständigt avviker från Karlovy Varys dominerande vackra 1800-talskrokaner och kyrkor: Hotell Thermal med  sex biografer – eller snarare en biograf och  fem visningslokaler med obekväma stolar som gjorda för att hålla åhörarna vakna under långa politiska tal eller föredrag.
De temporära biograferna är desto vackrare: 1800-talsteatern med knarrande parkett  och guldfoajeer, Grand Hotel Pupps biosalong med pelarrader och stuckaturer, Bad III där bröderna Lumiére hade sin historiska visning 1896, Drahomira som blev Karlovy Varys första fasta biograf och fortfarande är i funktion
Sörjer alla våra nedlagda biografer.
Det ska inte bara synas bra och låta bra i en biosalong.  Atmosfären, historien, miljön är lika viktig.  Shame on SF!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar